Hvorfor
er det særlig blant endel bibeltro kristne at man finner mange av
Israels mest nidkjære tilhengere? Hvor i Bibelen finner de belegg
for sin støtte til dagens Israel i tykt og tynt? De kristne
sionister prøver å finne rom for både et bibelsk Israel nå og for
fremtidige drømmer hvor et Stor-Israel spiller en sentral rolle,
skriver HELGE
S. KVANVIG.
Han er professor i teologi ved Det teologiske fakultet på
Universitetet i Oslo, med Det gamle testamente og tidlig jødedom som
sitt særlige fagområde.
NY-KONSERVATIVE KRISTNE (Kristensionisme)
Når man følger konflikten mellom israelere
og palestinere i europeiske medier, får man lett inntrykk av at
religion er vesentlig i forholdet mellom jøder og muslimer, mens
Vesten fremtrer som en sekulær dommer og megler. En overser at alle
de viktige hendelser i jødenes og Israels nyere historie har vært
knyttet til et "kristent" engasjement: Balfour- erklæringen i 1917,
opprettelsen av staten Israel i 1948, seksdagerskrigen i 1967 og
Begins religiøst begrunnede sionisme etter 1977, - det var etter
Begins maktovertagelse at den sekulære betegnelsen Vestbredden ble
erstattet med det bibelske Judea og Samaria.
Det "kristne" engasjementet
kommer også frem i det aktuelle nyhetsbildet i USA. Her har en lenge
vært opptatt av den nære sammenheng mellom de republikanske
administrasjonene til Reagan og Bush og ny-konservative kristne med
sionistiske holdninger. Det er denne "kristne" fløy av
ny-konservatismen vi i det følgende skal konsentrere oss om. Felles
interesser mellom jødisk religiøs sionisme og deler av europeisk og
amerikansk kristenhet er ikke av ny dato. Slike interesser danner en
av de ideologiske forutsetninger for den britiske Balfour-erklæringen
i 1917 hvor jødene loves et nasjonalt hjemland og opprettelsen av
Israel som stat i 1948. Idéen om at jødene hadde en spesiell rett
til Palestina som sitt land ble funnet i den religiøse arv som jøder
og kristne har felles, Det gamle testamente for kristne og Tanak for
jødene.
REAGANS TALE om Sovjet som "ondskapens rike" og Bush' omtale av bestemte land, de fleste muslimske, som "ondskapens akse" bærer i seg både religiøse og politiske betydninger, noe som nettopp kjennetegner amerikansk ny-konservativ kristendom.
REAGANS TALE om Sovjet som "ondskapens rike" og Bush' omtale av bestemte land, de fleste muslimske, som "ondskapens akse" bærer i seg både religiøse og politiske betydninger, noe som nettopp kjennetegner amerikansk ny-konservativ kristendom.
Det er vel kjent at Reagan hadde og Bush har nær kontakt med denne
delen av amerikansk kristenhet. Det er videre kjent at særlig etter
Begins overtagelse som statsminister i 1977 har det vært nært
samarbeid mellom ny-konservative kristne med sterke sympatier for
Israel og de israelske regjeringene i rekken Begin, Netanyahu og
Sharon. Dette utgjør et grunnleggende dilemma for Bush'
Palestina-politikk. "Veikart til fred" lover en palestinsk
statsdannelse nøyaktig i det kjerneområde av det bibelske Israel
som Gud ifølge de kristne sionister har gitt til jødene. Dette har
utløst intens motstand mot slike fredsplaner, ikke minst etter 11.
september 2002 og krigen mot terror, som har gitt kristne sionister
ny inspirasjon både i USA og Europa. Dette gjelder også mange
konservative og fundamentalistiske kristne i Norge.
BAKGRUNNEN FOR KRISTEN SIONISME
Den teologiske tankemodell som ligger bak kristen
sionisme, har elementer i seg som en kan følge langt tilbake i
kirkens historie. Et viktig utgangspunkt er avslutningen på
Johannes' Åpenbaring, den siste boken i Det nye testamente, som
inneholder symbolrike visjoner om hva som skal skje ved historiens
ende. Boken lar det historiske drama frem mot slutten skje i to
etapper. Først skal Kristus regjere på jorden i tusen år (kap.
20), dernest skal kosmos nyskapes til en ny himmel og en ny jord
(kap. 21). Den vanlige tolkning innen katolisismen og senere
protestantismen ble at de første tusen år var et symbolsk uttrykk
for kirkens tidsperiode, men en annen tolkning har også vært
representert:
De tusen år er et jordisk fredsrike som skal
virkeliggjøres politisk en gang i fremtiden, såkalt kiliasme eller
millennialisme (gresk eller latin for "tusen").Det neste
viktige trinn i dannelsen av den kristne sionistiske modellen kommer
blant reformerte bibeltolkere i Nederland og England på 1600-tallet,
med utviklingslinjer inn i luthersk pietisme i Tyskland. Løftene og
profetiene i Det gamle testamente om at jødene skal ta Israel i eie
leses inn i forestillingen om det tusenårige fredsriket. Denne
tanken er både forbundet med sympatier for jødene som folkeslag og
et ønske om at jødene skal omvende seg til kristendommen. Derfor er
det ikke jødene kun som jøder som får en plass i det kristne
fremtidshåp, men jødene som omvendt til kristne. Disse skal få det
bibelske Israel som gave, og Jerusalem skal bli senter i
tusenårsriket(!).
I mange kristne kretser lever nok slike tanker
fremdeles, men det ble ikke disse som kom til å dominere i den
kristne sionismen. I det følgende viktige trinn i dannelsen av
modellen forflytter vi oss til midt på 1800-tallet i USA. På denne
tiden var mange kristne kirker i USA preget av vekkelse med intens
opplevelse av at en levde "i de siste tider". Mange var
forsøkene på å telle seg frem til den riktige dagen da Jesus
skulle komme igjen, og mange var skuffelsene når han ikke gjorde
det. Dette danner i alle fall noe av bakgrunnen for den opprinnelig
irske presten J. N. Darbys nye tolkning av "endetiden". De
bibelske profetier om historiens slutt dreide seg ikke om kristne i
det hele tatt, de dreide seg kun om det jødiske folk. Jøder i denne
sammenheng er ikke omvendte jøder, men rett og slett jøder som
lever et fromt liv ut fra Moseloven. Dermed faller de omvendte jøder,
og jøders forhold til kristendommen ut av modellen. Gud hadde to
ulike ordninger i historien, én for kristne og én for jøder.
Tusenårsriket, oppfyllelsen av løftene og profetiene fra Det gamle
testamente, gjaldt jødene. De kristne skulle rykkes bort til Gud før
alt dette skulle skje.
TANKEN OM AT JØDENE skulle vende tilbake til
Israel og at det skulle oppstå et tusenårsrike med sentrum i
Jerusalem...utvikles videre parallelt med den jødiske sionisme som
både kunne begrunnes sekulært og religiøst. Den begynnende jødiske
migrasjon til Palestina mot slutten av 1800-tallet og den kraftige
økningen etter Balfour-erklæringen i 1917 ble sett på som det
første skritt i retning av en (selv)oppfyllelse av profetiene. Men både i
den eldste modellen hvor jødene var omvendt til kristne og i den nye
hvor de forble jøder, forventet man opprettelsen av en jødisk stat
som en følge av Guds underfulle gjerning. Da skulle Kristus vise seg
også å være jødenes Messias.
Den israelske statsdannelsen i 1948
vakte derfor ikke den brede begeistring man kunne ha ventet. Flere
ting stemte ikke: Den kom som en følge av internasjonal politikk,
ikke av Guds inngripen; det var en sekulær stat, til og med preget
av sosialistiske idealer; den lå på feil sted, her var hverken det
gamle Jerusalem eller de bibelske kjerneområder med (Judea og
Samaria). Det tok tid å tilpasse endetidsforventningene i mer
dennesidig retning slik at de passet med det politiske terrenget.
Først etter krigen i 1967 tok det for alvor av igjen. Nå fikk
jødene tilgang til det bibelske Israel, og man kunne begynne en
særdeles konkret sammenligning mellom ordlyden i de gammeltestamentlige profetier og den politiske og religiøse
utvikling i Israel.
PROFETIENE OG DERES OPPFYLLELSE
Viktig i denne sammenheng var løftet til Abraham og hans slekt om at de skulle ta landet i eie for alltid (1. Mos 17,8). Dernest kom profetiene om de israelittiske stammenes tilbakekomst fra eksil. I historiebildet i Det gamle testamente er disse profetiene knyttet til bortførelsen av deler av befolkningen til Assyria og Babylonia på 700- og 500-tallet f. Kr. Etter deportasjonen av jødene til Babylonia vendte faktisk ganske store grupper tilbake. Dette bildet av bortførelse og tilbakekomst lagret seg så i tallrike profetier enten direkte rettet mot de deporterte i Babylonia, eller i forventninger om at alle deporterte en gang skulle vende tilbake. I moderne kristen sionisme kan en da velge to alternativer: Enten kan man se bort fra den historiske kontekst i det hele tatt, profetiene taler direkte om det moderne Israel; eller man kan noe mer sofistikert si at gjorde Gud det én gang, så kan han også gjøre det en gang til. Problemet som ligger som et forstyrrende element i denne noe dennesidige tilrettelegging av profetiene, er at de inneholder en dobbelthet. På den ene side taler de konkret historisk og geografisk, på den annen side inneholder de en metaforikk som er grensesprengende.
De taler
ikke bare om dennesidige realpolitiske tildragelser, men om Guds
store, underfulle, forvandlende, siste inngripen i historien, om
nyskaping av natur og menneskeliv, om et evig fredsrike tuftet på
rett og rettferd. I brede strømninger av europeisk åndsliv både av
sekulær og religiøs karakter har denne siden av profetiene
inspirert en universell utopi. Det konkret historiske og geografiske,
knyttet til jødefolkets skjebne på 700- og 500-tallet f. Kr., har
blitt liggende igjen i fortiden, den grensesprengende håpshorisonten
er blitt tolket som en fremtid for menneskeheten. For de kristne
sionister er begge deler med inn i nåtiden. De må finne rom for
både et bibelsk Israel nå og for fremtidige drømmer om Guds
inngripen i historien hvor et Stor-Israel vil spille en sentral
rolle. Det urovekkende er bare at en slik løsning plasserer
palestinerne i den rollen som jødene måtte lide under i deler av
sin historie.
SvarSlettThe War Against Gentiles
http://www.youtube.com/watch?v=fE-mNK-_mMU